2016. február 18., csütörtök

2016. február 16-18. kedd-csütörtök


Onkológia- kemoterápia
Reggel hajmosás, tusolás, fincsi illatú testápoló, hajvasalás, smink, új farmer, póló és kardigán, és az elmaradhatatlan magas sarkú bokacsizma. A testem-lelkem azt kívánta, hogy nőőőőci legyek a mai reggelen. Az előző nap bepakolt táskák útra készen.

Negyed 8 után beült a család az autóba és irányba vettük az onkológiát. Az ambulancián már várt pár beteg, nem tudtam merre hova, de azért van a szánk, hogy kérdezzünk. Pont jó ajtóban érdeklődtem. Egy beteget ki kellett várnom, majd engem hívtak be. Magasság és súlymérés, EKG, vérvétel, vérnyomásmérés. Majd egy nagy adag papír, felvétel nyertem az osztályra. Mondták, hogy fáradjak be az osztályra, és a nővérpultnál megmondják melyik szoba melyik ágya lesz az elkövetkező napokban a helyem. 5-ös szoba, kettes ágy. Még az előző bérlője az ágy szélén ül. Ismerős néni, 2 faluval odébb lakik tőlünk. Lánya és fia készítik hazafelé.

A főnővért már régről ismerem, kedves, lelkiismeretes, nagyon jó kezekben leszek. A társalgóban ültet le, és megkért, hogy reggelizzek meg, mert szükség lesz az erőmre. Mint egy jó kislány szót fogadok. Mikor felszabadul az ágyam a nővérkék plusz szivacsot tettek rá és kicserélték az ágyneműt. Kipakoltam a táskámból, próbáltam a leglakhatóbbá tenni az ágy melletti szekrényként is, minden elérhetővé tenni, ami szükséges, mert nem tudtam, hogy mennyire fogok tudni nyújtózkodni az infúziós csőtől.
Átöltöztem, majd várakoztam, hogy az onkológusom megvizsgáljon. Anyu és Apu is vártak velem. Majd jött a doktornő és a vizsgálóba mentünk vele, Anyu is bejött a vizsgálatra.
Leültetett, és megkért hogy mondjam el neki mikor, és hogyan kezdődtek a panaszaim, majd elmondta, hogy milyen kezelést kapok és az eddigiek tudatában hányat. Elmondta, hogy 3 kemot kapok, majd utána lesz CT. Közben várnak vissza szövettan eredményeket még Budapestről. A CT és a szövettani eredményekből fog kiderülni, hogy a következő 6 kezelés milyen összetételű és milyen dózisú legyen. A 6 kezelés után ismét CT.
Hogy hány alkalommal kapok kezelést nem tudta megmondani, mert sok függ attól, hogy a szervezetem hogyan reagál a kemoterápiára. Amit még biztos, hogy a hajam sajnos el fogja hagyni a csinos kis fejecskémet. Szóval paróka receptet is kapok. Itt ismét megtörtem. Sírtam. Mert mi lesz velem haj nélkül? De gyorsan elhessegetem magamtól most ezt.
Vérképem jó lett, nagyon jól alakul a máriatövismagolajtól a májfunkciós GammaGT értékem. Már csak 278 (sebészetet 480 körüli eredménnyel hagytam el, referenciaérték felső határa 45).
Utána a vizsgáló asztalra kellett feküdnöm, ott fizikálisan is megvizsgált a doktornő.

Miután végeztünk visszamenetem az ötös kórterembe. Majd jöttek a nővérkék szépen sorban. Diétás nővérrel megbeszéltük az étkezésemet. Jött Ibolya, aki még a felvétellel kapcsolatos kérdéseket tette fel. Milyen gyógyszereket szedek, mikor bököm magam vérhígítóval és a többi és a többi. Ezután megkaptam a karszalagomat.

Ezután jött egy másik ápolónő egy tálcával rajta a vénabökéshez szükséges kellékek, illetve két infúzióval. Kedvesek, előzékenyek, türelmesek. Első benyomásom ez a kollektíváról. 

Véna elsőre megvan, hányingercsillapítóval kezdik a kezelést. Szépen el is indul, csöpög be az ereimbe. Érzés még semmi. A keddtől csütörtökig tartó kezelés alatt 8 flakon/palack infúziót kapok. Ezek 1 decistől az 1 literesig vannak. Az 1 literes 22 óra alatt folyik le. A palack között nekem nincs szünet, tehát folyamatosan áramlik be a szervezetembe a „cucc”. Gurulós infúziós állványa van minden betegnek, és azzal tud közlekedni. Persze nem könnyű velük, mert soha nem arra akarnak menni amerre az ember tolja. A folyosón látom, hogy a férfiak nemes egyszerűséggel megemelik és viszik. Nekem is ez lesz a megfelelő. Gyorsabban is lehet vele így haladni.

Két szobatársam van, mindketten 70 körüliek. Közlik, hogy itt nincs maga, csak Te. Itt nincsenek öregek és fiatalok, itt tegeződnek a betegek. És meg is fenyegetnek, hogyha lemagázom őket, akkor egyikük a papucsával ver meg, a másikuk, pedig a párnájával takargat be egy kicsit. Elmondjuk egymásnak a történetünket, sírdogálunk is, mert jól esik. Amúgy eszméletlen jó fejek, annyit nevetünk, hogy attól félek, kapunk egy sátrat és kiköltöztetnek bennünket a parkba a fák alá, a mókuslakok közelébe. Mert vannak mókusok is. 
Szobatársaim már többedszer vannak, így ellátnak taktikai tanácsokkal.

Kilátás a kórteremből
Wc és tusoló a folyosóról nyílik. Az ötös és a tízes kórteremmel szemben. A nőknek az egyikben 2 wc, 2 tusoló egy mosdó, a másikban mindenből 1 db van. A férfi és a női szektor egy folyosóról nyílik. A férfiak mosdójának ajtaja folyamatosan nyitva, és az a tömény szag, ami onnan kiáramlik, bejárja az egész folyosót, bemászik az ember orrán keresztül egészen az agyáig, és nem engedi el még a kezelés után sem.
A tisztálkodás ismét egy érdekes dolog a kezelés alatt. Persze meg lehet kérni az ápolókat, hogy kössék ki a szereléket, de akkor saját magammal szúrok ki, mert annyival tovább kell ott lenni. Így én bátran indultam neki szerda reggel tusolni. Este nem igazán van meleg víz, a tapasztalt szobatársak mondták, hogy reggel korán kell menni, mert akkor még van.
Szóval az ember lánya alulról le tud vetkőzni, felül pedig a pólót leveti és az infúziós csövön keresztül az állvány tetejére dobja. Állvány tusolófüggönyöm kívül marad, és egy kisebb fajta macsakamosdást tud végezni, már amennyire a kanóc engedi.
Szobatársak mondták, hogy nagyon lelkes vagyok így először, majd el fogom hagyni, mert minél több kezelésen leszek túl, örülök neki, ha akkor fel tudok kelni, ha pisilnem kell. És nagyon jó barátom lesz a nedves törlőkendő. Akkor még nem is sejtettem, hogy mekkora igazság van a szavaikban.

A három napos kezelés alatt olyan érzésem van, mint aki bepálinkázott és nem tud kijózanodni. Pálinkakóma. Kábaagykóma. Nevetgélek, a hangom egészen misztikus, lelassult és még Imrusnak is feltűnik a telefonon keresztül, hogy teljesen olyan mintha be lennék piálva. Amúgy ezt kikérem magamnak…. Imrus! Te azt nem tudhatod, hogy milyen, amikor én bepiálok. Nem is szoktam inni (eleget). Veled meg aztán pláne nem (dehogynem).
Na de ennek is vége. Nincs szesz. Pedig a jó kis házi pálinkának párja nincs. Főleg ha tüskésbirne. 

Második napot (szerdát) hajnali 5-kor vizeletadással kezdtem, mert vizsgálják a veseműködést is. Ha az kell, akkor kelek, pisilek. Utána még lehet szunyókálni. Reggeli vizit elég korán, 7 óra magasságában van. Megismerhettem az osztályon dolgozó onkológusokat. Majd reggeli, aztán, ebéd, aztán vacsora. Igazából nagy egetverő dolgok nem történtek velem.

Mivel a sebészet és az onkológiai kezelés között az alvásom szinte a nullával volt egyenlő, ezért kaptam egy kis rásegítő szert és fájdalomcsillapítót is a feszítő érzésre. Szerencsére ezek hatottak, így legalább ki tudtam magamat aludni, de azért éreztem a kieső kialvatlan napok számát.

A kaját nem kívántam, és szerdán és csütörtökön is hánytam. Nem volt vészes, nem nagyon visel meg a hányás. Valahol készültem is rá, mert az ember hall mindenfélét, illetve nagyon sok film van, melynek az alaptémája a tumoros betegség.
Szorulás is van, azt mondták a nővérek, hogy a hányáscsillapító infúziónak van ilyen mellékhatása. Ja….,   és húúú első nap van egy infúzió, melynek hasmenés a mellékhatása, azonban van hozzá csípős injekció (bebökéstől kihúzásig eszméletlen érzés) ami megakadályozza azt, hogy az embernek menjen a hasa. Na szóval én már inkább trágár injekciónak hívom, mert valahogy feltörnek a tudatalattiból az ocsmány szavak a hatására. Jujjjj, brrrrrrr…

Időközben megjött az 1 kiló aszkorbinsavam is, amit Pálmától kaptam, csak vízbe keverni és inni kell, ez a dolgom. Edina lesz a szállító. Köszönöm Pálmi! Köszönöm Edina! 

Munkahelyen rendeződött, hogy a tavalyról maradt szabadságok, illetve a január februárra időarányosan járó napokat is beszámolva majd március 1-től írassam magamat ki táppénzre a háziorvosomnál. Az pont jó, mert a legközelebbi kezelés március 1-én kezdődik.

Csütörtökön fél 12 után megkaptam a zárójelentést, recepteket, igazolást. Igaz az utolsó flakon infúzióból még kb. 2,5 óra vissza volt. Miután a kezelésnek vége lett, összepakoltam, közben megjöttek Anyuék is. Elmentünk kiváltottam a paróka receptet. Mivel a hajamat levágattam vállig érőre, de még mindig hosszú hajú lelkem volt, ezért egy félhosszú parókát választottam az eredeti hajszínemhez nagyon közeli árnyalatot (barnát) vörös melír csíkokkal. Nagyon dögös paróka, szuper jó fazonnal. Gondoltam, milyen jó lesz majd amikor lelkileg le leszek eresztve és nem lesz már hajam.
Utána elmentünk a patikába, kiváltottam a gyógyszer recepteket is, pár dolgot vásároltunk. A hiperszuperságosbóóóótban találkoztam pálfiszegi falugondnokunkkal, Bettivel, akivel annyira agyonölelgettük egymást, hogy csak na. Szuper jó volt találkozni valakivel, aki nagyon örül annak, hogy láthat. És én is nagyon-nagyon örültem neki, hogy találkoztunk. 

Mire hazaértünk, annyira de annyira fáradtnak éreztem magamat, hogy egy kis fekete gyümölcsökből készült leves és egy gyors tusolás után az ágyamban kötöttem ki. De jó volt a kényelmetlen ágy után a sajátom. A sajátom, amin már Enikőtől kapott fedőmatrac várt, hogy kényelmesebben teljenek az ágyban töltött óráim.

Zumbalédik (Anna, Edina, Kati, Enikő, Pálmi és Marcsi) 
Este aztán ismét Csonkahegyháton zumba, ahonnan ismét kaptam szelfit az óra után a csajoktól. Annyira cukik, kicsalogatták a könnyeimet megint.

Annyira jó ismét laptopról csetelni a csajokkal, nem a telefonon nyomikolni a maxi ujjammal a mini betűket.

Este Tesóm is hívott Angliából, jó két órát beszélgettünk, nagyon jó volt, kicsit rendbe tette mindkettőnk lelkét, hogy halljuk egymást, mert az utóbbi időben e-mailben voltunk inkább aktívak.

Jól elfáradtam, mert nagyon sok minden történt velem a kezelések és hazaérkezésem napjain. Nem nagyon kellett altatni. A jó puha és meleg fekvőmatracon úgy éreztem magamat, mintha egy nagy puha óriás plüssmaci ölében feküdtem volna. Köszönöm Enikő!

Hihetetlen barátaim vannak. Önzetlenségből csillagos – nem ötös – hanem száztizenötösök.
Szerencsés ember vagyok, tele hálával.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése